TÉNYEK & TIPPEK
Légszennyezés Budapesten:
- Budapesten közel 600 ezer gépkocsi van bejegyezve, emellett több mint 12 ezer motorkerékpárt és 70 ezer feletti teherautót tartanak nyilván. A fovárosba naponta belépő személyautók száma meghaladja a 230 ezret, tovább szennyezve az amúgy is szinte elviselhetetlen levegőt.
- Az utóbbi években Budapesten évente körülbelül 20 000-rel nott az autók száma. A mindennapos dugókban egy autó körülbelül 4 méter hosszan foglalja el az utakat, tehát az évente vásárolt kocsik egy 80 km-es sort tesznek ki.
- A főváros belső területein három-négy lakásra jut egy parkolóhely.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
A
légszennyezés külső költségei
Az 1998. évi kibocsátási
adatokat és a 2000. évi árakat
használva országonként
- (Luxemburgot kivéve) és
az Európai Unióra vonatkozóan
- számszerűsítették
a légszennyező anyagok által
okozott átlagos károkat, illetve
költségeket.
Nem városi
környezetben az EU országaiban
a kén-dioxid tonnánként
átlagosan 5200 euró, a nitrogén-oxidok
4200 euró, az illékony szerves
vegyületek 2100 euró, míg
a por (kifejezetten a két mikrométer
átmérőjűnél kisebb
részecskék, az ún.
PM2.5) 14 000 euró kárt okoznak.
Városokban a kén-dioxid
és a por sokkal több kárt
okoz, mint vidéken. A PM2.5 kibocsátás
például tonnánként
további 33 000 euró költséggel
jár minden 100 ezer lakosra vonatkozóan,
míg a kén-dioxid esetében
ugyanez a kár pótlólagosan
6000 euróra tehető a vidékre
becsült értéken felül.
Ezek az adatok rámutatnak a porszennyezés
csökkentésének fontosságára,
amelynek felismerése az utóbbi
időben egyébként is felerősödött.
Az egyes országokra becsült
adatok eltérésének
a különböző népsűrűség,
az uralkodó szélirány
és Európa nagy népsűrűségű
központjaitól való eltérő
távolság az oka
Forrás: Estimates of marginal external costs of air pollution in Europe, 2002)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jó tudni:
- Európai nagyvárosokban az autóval megtett utazások fele 3 km-nél rövidebb és minden ötödik autózás 1 km-nél rövidebb. Minden nyolcadik autóút még az 500 métert sem éri el, miközben 500 méter gyaloglás 8 percet vesz csak igénybe, és nem kell parkolóhelyet keresni (www.gkm.hu). A gépjárművek a hideg indítást követően bocsátják ki a legtöbb és a legszennyezőbb anyagokat, mivel még nagyon rossz hatásfokú az üzemanyag elégetése, ezért
- rövid útra
(fél-egy kilométer) értelmetlen
gépkocsit használni,
-
piros lámpánál, egy
két perces megállásnál,
ne állítsuk le a motort!
- A gépjárművek
utasterében sokkal magasabb a légszennyezők
koncentrációja, mint mellette
az utcán, benzolból például
akár tízszer nagyobb a koncentráció
a gépkocsin belül.
– Az
Egyesült Államokban a rákkeltő
szennyező anyagok 78 százaléka
a dízelmotorok által kibocsátott
anyag.
- A városi légszennyezést
hivatalosan két-három méteres
magasságban mérik, míg
a légszennyező anyagok nagy része
nehezebb a levegőnél. A légszennyező
anyagok koncentrációja fél-,
egyméteres magasságban a legmagasabb,
azaz ott a legszennyezettebb a levegő. Ebben
a magasságban van a gyerekek légzési
zónája, a babakocsikban is
itt veszik a levegőt a csecsemők, és
az utcai kávéházak
teraszán is ilyen magasságban
ülünk.
- A légszennyező
anyagokra különösen érzékenyek
a gyermekek, az idősek, a terhes anyák
és a magzatok, a szívbetegek,
az asztmások és a dohányosok.
A káros hatás mértéke
attól is függ, hogy egyes személyek
mennyi ideig vannak kitéve ennek.
A városban szabad térben erősebb
a szennyezettség, mint épületeken
belül.
- Európában
a gépkocsik felelősek a légszennyezés
40 százalékáért,
ezen belül a városi környezetben:
- a nitrogén-oxidok
kibocsátásának 70 százalékáért
(a tömegközlekedés részesedése
a 10 százalékot sem éri
el),
- a szén-monoxid kibocsátás
80 százalékáért,
- a szénhidrogének kibocsátásának
80 százalékáért,
- a szálló por (aeroszolok,
korom) kibocsátásának
60 százalékáért.
- Magyarországon,
minden huszonötödik táppénzes
napért a városi légszennyezés
felelős.
- Egy felmérés
szerint Magyarországon a benzinüzemű
járművek 30, a dízelesek 50-60
százaléka nem felel meg a
környezetvédelmi előírásoknak.
A legfőbb szennyezők a teherautók,
valamint a személygépkocsi-állomány
10 százalékát kitevő,
körülbelül 300 000 kétütemű
autó. Számítások
szerint ezeknek a gépkocsiknak a
kivonásával a felére
csökkenne a gépjárművek
okozta légszennyezés (www.hvg.hu).