A
legfontosabb légszennyező anyagok
Néhány rákkeltő anyag és a forrása:
Növényvédő
szerek, rovarölő szerek
|
A peszticidek kémiailag nem csupán felhasználását tekintve egységes csoport. Funkciójuknál fogva mérgek, és sok növényvédő szer vagy bomlásterméke rákkeltő, károsodást okoz az utódokban. A Magyarországon engedélyezett növényvédő szerek negyedéről feltételezhető hogy ártalmas. Több veszélyes peszticidet, mint a DDT vagy a lindán már betiltottak, de számos közismerten károsat, mint a kaptán, a folpet, endoszulfán vagy az acetoklór továbbra is szabadon lehet használni |
Nehézfémek
|
Fő
forrásuk az ipar
és kisebb mértékben
a közlekedés
és a mezőgazdaság.
Ércbányászat,
kohászat, fémfeldolgozás
során, valamint az
akkumulátorok és
szárazelemek gyártásakor
is kerülnek a környezetbe.
Sok élővíz
erősen nehézfém
szennyezett, amiért
a vizi állatokra
jellemző e szennyezés. |
PAH
-ok
|
A
policiklikus aromás
szénhidrogéneknek
több száz változata
található
meg a környezetben.
Antropogén eredetű
szerves gázszennyezők.
A háztartási
kibocsátásokon
túl a gépjárműforgalom
is felelős a PAH szennyezésért. A BaP az egyik legveszélyesebb PAH vegyület, egészségügyi határértéke lakóterületen 1 nanogramm/m3. (A budapesti Margit Kőrúton már 54 nanogramm/ m3 értéket is mértek.) |
Dioxinok
|
A Poliklor-, dibenzo- dioxinok és furánok az ismert legveszélyesebb emberi egészséget károsító anyagok. Fő forrásuk a klórtartalmú műanyag (pl. PVC) hulladék égetése. A tengeri halak gyakran tartalmaznak dioxinokat a tengerek elszennyeződésének köszönhetően. Már egészen alacsony koncentrációban is rákkeltők. A legveszélyesebb a 2,3,7,8 TCDD (4 klór atomot tartalmazó dioxin). A Rákospalotai Hulladékégetőben a füstgáztisztító üzembe helyezését megelőző 20 évben rendszeres volt a határérték tízszeresét elérő dioxin kibocsátás. |
PCB-k |
A poliklózott-bifenileknek 209 változata található környezetünkben ezeknek a változatos összetételű, különféle hatású vegyületcsoportnak. Kondenzátorokban, transzformátorokban olajként; festékiparban lakkok, tinták, indigó gyártására; kenőolajok és -zsírok előállítására és korrózióvédelemben alkalmazták. Nagyon lassan bomlanak le a környezetben, ezért mindenhol, az emberekben is kimutatható. Bár Magyarországon már szigorúan tilos a használatuk, több kutatás is igazolta, hogy az átlagos emberi testben megtalálható PCB mennyiségnek már van egészségügyi hatása. Vannak rákkeltő PCB-k és ismert számos idegméreg hatású is. |
PDBE
|
Számos
mindennapi termékünkhöz
PBDE-ket (Polibrómozott-difenil-éterek)
adnak, hogy tűzállóak
legyenek. Ilyen termék
a televízió,
számítógép,
ruha, bútor, párna.
Az EU-ban hamarosan várható
a betiltásuk. Állatkísérletek
a veszélyességüket
igazolták, embernél
hozzájárulhat
májrák kialakuláshoz
egyéb rákfajták
kockázatát
növelik. Mérések
bizonyítják,
hogy az emberi szervezetből
és az anyatejből
egyre nagyobb mennyiségben
lehet kimutatni ezen vegyszereket. |
Ftalátok.
|
A PVC lágyítószerei, számos ftalátról, melyekkel PVC termékekben találkozhatunk, bebizonyosodott, hogy rákkeltő hatásúak. Veszélyességük miatt tilos egyes ftalátok felhasználása 3 évesnél fiatalabb gyermekek számára készülő gyermekjátékokban |
Azbeszt
|
Az
azbesztet számos
iparágban, például
az építőiparban
alkalmazták hazánkban.
Jó hőálló
képessége
miatt rendkívül
elterjedten használták
betiltásáig.
Az azbeszt általában
belégzés útján
kerül az emberi szervezetbe
és rákot vagy
azbesztózist okozhat.
A közúti forgalom
is felelős a levegőben megtalálható
azbesztszennyezésért
(a fék- és
kuplungtárcsák
kopása következtében).
Hazánkban országos
programok szolgálnak
az azbesztmentesítésre. |
A légszennyezés
leggyakoribb mértékegységei:
A légszennyező
anyagok mérése
A környezetben lévő
szennyező anyagok kimutatását
környezetanalitikának, a
kémiai környezetszennyezéssel
foglalkozó tudományágat
környezetkémiának
nevezik. A környezetanalitikában
léteznek gyorstesztek és
nagyműszeres vizsgálatok. A szennyező
gázokat, mint SO2, NO/NO2, CO,
CO2, H2S, HCl, O3, SO2/SO3 optikai vagy
elektrokémiai módszerekkel
mérik a levegőben. Megvilágítják
a levegő egy részét valamilyen
speciális fénnyel (ultraibolya
/UV/, infravörös /IR/, vagy
látható fénnyel
a gáztól függően),
majd egy detektor méri, hogy
mennyi fényt nyelt el a gáz
(lásd: Egy kis légkörfizika).
Ez az egyik legegyszerűbb mérési
módszer. Egy-egy gázra
jellemző, hogy milyen hullámhossztartományban
nyel el fényt, melyből ki lehet
számítani az adott gáz
koncentrációját.
A szerves szennyezők vagy aeroszolok
szakszerű mérése nehezebb,
ezeket nagyon nehéz kiszűrni
a levegőből. Ha már "kinyertük",
akkor drága műszerekkel lehet
megvizsgálni az összetételüket.
(Aeroszolokat szűrökkel, ciklonokkal,
impaktorokkal lehet leválasztani
a levegőből, méret szerinti elválasztás
esetén kaszkád impaktorral.)
Fémeket, nehézfémeket
például atomemissziós
módszerekkel lehet vizsgálni,
míg a szerves szennyezőket különböző
kromatográfiás módszerekkel
választják szét
(pl.: gázkromatográf),
majd valamilyen detektorral azonosítják.
Elterjedt eszköz szerves szennyezők
mérésére a tömegspektrométer.
Gyilkos részecskék Budapest levegőjében
A Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Rügyecskék Alapítvány, a Védegylet és a Zöld Fiatalok 2005. május 20-án levelet adott át a Fővárosi Önkormányzat képviselőjének, melyben felszólította a főpolgármestert, hogy haladéktalanul tegyen lépéseket az egészségkárosító részecskeszennyezés jelentős csökkentése érdekében.
Kis
részecske-, szálló
por-, aeroszol-, PM- (particulate
matter) szennyezés - az utóbbi
időben egyre gyakrabban találkozunk
ezekkel a fogalmakkal a hazai és
a nemzetközi sajtóban.
Ezek a nagyjából azonos
fogalmak nem egy bizonyos anyagot
vagy egy kémiai szerkezetet
jelölnek, hanem fizikai tulajdonságot,
halmazállapotot.
Kémiai értelemben
aeroszoloknak nevezzük a körülbelül
10 mm-es (mikrométer) átmérőnél
kisebb, 0,001 mm-nél nagyobb,
levegőben - mint közegben -
diszpergált (szétszórt)
állapotban előforduló,
folyékony vagy szilárd
halmazállapotú részecskéket.
Ezen részecskék élettartama
néhány perctől akár
több hónapos időtartamig
terjedhet a részecskék
méretétől, kémiai
összetételétől
és tömegétől
függően. PM10-nek a 10 mm-nél
kisebb átmérőjű, PM2.5-nek
a 2.5 mm-nél kisebb átmérőjű
részecskéket nevezzük.
A városi levegőben
található kis részecskék
(PM) egyrészt a közlekedés
és a szél által
felvert porból származnak.
Ezek jelentős része azonban
nem ártalmatlan por, mint
nagyapáink idejében
volt, hanem tele van olyan anyagokkal,
amelyek korábban nem léteztek,
vagy csak sokkal kisebb mennyiségben
fordultak elő. Ezeket az anyagokat
a közlekedés, az ipar
és egyéb emberi tevékenység
juttatja a környezetünkbe.
1. ábra: Porkibocsátás Budapesten[1]
A
kis részecskék további
jelentős hányada közvetlenül
a dízelmotorokból
származik. A dízeljárművek
részecske-kibocsátása
- melynek legnagyobb része
korom - egy nagyságrenddel
(azaz tízszer) több
mint a benzinüzemű motoroké.
Az 1. ábra és az 1.
táblázat jól
mutatja, hogy a fővárosban
a részecskeszennyezés
fő okozója a közlekedés.
Az ábrából
az is nyilvánvaló,
hogy a belső kerületekben és
a főutak környékén
a legsúlyosabb a helyzet.
1.
táblázat:
A szennyezőanyagok kibocsátásának
ágazati megoszlása
Budapesten 2002-ben (tonna)[2]
Ágazat |
NOx |
CO |
Por |
SO2 |
Ipar |
3 344 |
2 620 |
320 |
1 647 |
Közúti közlekedés |
14 448 |
98 227 |
1 854 |
275 |
Lakossági fűtés |
1 418 |
2 608 |
379 |
625 |
Szolgáltatók |
249 |
263 |
5 |
21 |
Légi közlekedés |
883 |
1 266 |
0 |
39 |
Összesen |
20 342 |
104 984 |
2 558 |
2 607 |
Az egészségi hatás
Tudományosan igazolt, hogy szoros összefüggés van az allergiás, asztmás, illetve egyéb légzőszervi megbetegedések előfordulása és a légszennyezettség mértéke között. A PM légszennyezés, amely nagy mennyiségben tartalmaz rákkeltő, illetve a légzőrendszert károsító anyagokat, a gyerekek számára jelenti a legnagyobb kockázatot, hiszen az ő immunrendszerük még kevésbé fejlett. Az Amerikai Egyesült Államokban ezek a részecskék teszik ki a levegőben található rákkeltő anyagok 78 százalékát. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére. A legveszélyesebbek a már említett, 2,5 mm-nél kisebb, ún. ultrafinom részecskék, melyek légzőszerveink legmélyére is bejutnak, és onnan nem távoznak. További súlyos veszélyt jelent, hogy ezek a kis részecskék, a legkülönbözőbb szennyezőanyagokat tartalmazzák (pl.: kormot, káros szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet). Egy részük rákkeltő.
Ezek a részecskék rátapadnak a növényi pollenek felületére, és magukat a polleneket is rendkívül agresszívvá, allergénekké teszik. Másrészt a pollenekkel együtt ezek a káros anyagok is bejutnak a szervezetünkbe.[3]
Az Európai Bizottság felkérésére - a Tiszta Levegőt Európának (Clean Air For Europe, CAFE)[4] folyamat részeként - átfogó elemzés készült a légszennyezés környezetre és emberi egészségre gyakorolt hatásairól. A felmérés eredményei riasztóak[5]. Kimutatták, hogy az Európai Unióban közel 300 ezer ember hal meg évente a 2,5 mikrométernél kisebb szennyező részecskék (PM2.5) következtében. Kiderült, hogy egy átlagos magyar ember, ha marad a jelenlegi szennyezési szint, több mint egy évet veszít az életéből a PM2.5 részecskeszennyezés következtében. Így e tekintetben Európában a harmadik legrosszabb helyet foglaljuk el. Budapesten a várható életvesztés elérheti a három évet is, ám szigorúbb határértékek betartásával ez az életvesztés a töredékére csökkenthető. (lásd a 2. ábrát)
2.
ábra: Várható
statisztikai életvesztés
hónapokban az antropogén
(ember okozta) PM2.5 miatt az 1997-es
meteorológia helyzettel számolva,
2000-ben, illetve szigorú
határértékek
betartása esetén 2020-ban..
Az Országos Környezet-egészségügyi Központ 2003-as közlése szerint[6], ha az éves PM10 koncentrációt 20 mg/m3-re csökkentenék, azzal Budapesten évente legalább 1000, de akár 2400 halálesetet is megelőzhetnénk. Ugyanezen tanulmányok számítása szerint már egy 5 mg/m3-es éves koncentráció-csökkentés is 500-700 halálesettel kevesebbet eredményezne.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a porszennyezés mellett több más egészségkárosító anyag (nitrogénoxidok, szénmonoxid, kéndioxid, illékony szerves vegyületek stb.) is nagy mennyiségben található a főváros levegőjében. Mindezek az anyagok megsokszorozzák egymás káros hatását a szervezetünkre. Az asztmás és tüdőrákos megbetegedésekben szerepet játszó legtöbb tényező - mint például a dohányzási szokások, munkaegészségügyi állapotok - az elmúlt évtizedben nem romlott, a közlekedés kivételével. Ezért állíthatjuk, hogy nagyrészt a légszennyezés következménye, hogy a fővárosban rohamosan növekszik az asztmás és tüdőrákos betegek száma (lásd: a 3. ábrát).
3. ábra: Egyes
légúti megbetegedések
alakulása az elmúlt
időszakban
Mivel
a városi aeroszolok összetétele
nehezen meghatározható,
egységes egészségügyi
határérték
megállapítása
igen bonyolult, mert sok aeroszolképző
anyag már egészen
kis mennyiségben is nagyon
káros lehet. Ezért
az Egészségügyi
Világszervezet nem is ad
meg egészségügyi
határértéket
a kis részecskék levegőbeli
koncentrációjára,
mert álláspontja szerint
nem létezik olyan alacsony
koncentráció, amely
biztosan nem károsítja
az egészséget.
A törvény
A PM2.5-öt is magába foglaló PM10-re vonatkozik egy olyan EU irányelv, melynek szabályait Magyarországon a 14/2001. (V. 9.) számú KÖM-EüM-FVM együttes rendelet (lásd a 2. táblázatot!) hirdette ki. Ezek a jogszabályok 2005-ben legfeljebb 35 olyan napot engednek meg, amikor a PM10 koncentrációja a határérték felett lehet egy mérőállomáson. Ehhez képest 2005-ben Budapesten a Baross téri mérőállomás már március 16-án a harminchatodik határérték feletti napot mérte. Nem volt sokkal jobb a helyzet az V. kerületi Erzsébet téren, ahol a 36. határérték feletti nap március 31-én következett be, sem pedig
2. táblázat: Kivonat az imissziós (környezeti levegőminőségi) határértékekről szóló 14/2001. számú KÖM-EüM-FVM együttes rendeletből
Lég-szennyező anyag
|
Határérték [μg/m3] |
||||
|
|
Veszélyes-ségi fokozat |
|||
határérték |
tűréshatár |
határérték |
tűréshatár |
|
|
Szálló
por |
50
|
50%
|
40 |
20% amely 2001. I. 1-jétől évenként egyenlő mértékben csökken, és 2005. I. 1-jére eléri a 0%-ot |
III. |
XIII.
kerületi Honvéd telepen,
ahol ez az időpont március
22. volt. Sőt, mivel több napról
hiányzik a mérési
adat, feltételezhető, hogy
ezeken az állomásokon
a szennyezés már korábban
meghaladta a rendeletben előírt
értéket. A tavalyi
évben, amikor még
55 mikrogramm volt a köbméterenkénti
megengedhető légköri
koncentráció (az idéntől
hatályos 50-nel szemben -
ld. a 3. táblázatot),
a határérték
feletti napok száma a Budapesten
Baross téren 142 volt (lásd
a 4. és 5. ábrát,
valamint a 4. táblázatot!).
4.ábra:
A napi PM10 koncentráció
alakulása Budapesten a Baross
téren 2004-ben
(Forrás: KvVM)
(A PM10 egészségügyi határérték 24 órás átlagokra vonatkozóan 2004-ben: 55 ľg/m3)
5.
ábra A
PM10 koncentráció
határérték
túllépések
Budapesten
a Baross téren
2004-ben
Forrás: KVVM
3. táblázat: Azon napok száma, amikor PM10 határérték túllépés volt 2004-ben
2004 |
Jan. |
Febr. |
Márc. |
Ápr. |
Máj. |
Jún. |
Júl. |
Aug. |
Szept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
ÖSSZESEN |
Széna tér |
12 |
6 |
16 |
14 |
7 |
1 |
1 |
2 |
9 |
10 |
2 |
0 |
80 |
Baross tér |
18 |
11 |
21 |
18 |
6 |
2 |
4 |
4 |
13 |
17 |
11 |
18 |
142 |
Honvéd telep |
18 |
5 |
11 |
14 |
2 |
2 |
4 |
0 |
4 |
19 |
9 |
20 |
107 |
Háttér állomások |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kőrakás |
9 |
6 |
10 |
4 |
1 |
1 |
0 |
1 |
5 |
4 |
2 |
2 |
45 |
Pesthidegkút |
11 |
3 |
7 |
3 |
0 |
0 |
2 |
0 |
5 |
9 |
7 |
6 |
53 |
A megoldás
Nem Budapest az egyetlen város, ahol a jogszabályban előírtnál rosszabb a részecske szennyezettség állapota. Hollandiában, Németországban, Belgiumban, Olaszországban és Spanyolországban a helyi polgárok és a civil szervezetek bírósághoz fordultak, hogy a helyi önkormányzat biztosítsa az EU irányelvében (minden tagállamra kötelező törvény) is előírt, az egészséget nem károsító levegőminőséget.
Amennyiben a szennyezettség rosszabb az előírtaknál, az önkormányzatoknak az 1996/62/EK irányelv értelmében azonnali hathatós intézkedéseket kell hozni a szennyezés csökkentése érdekében. Ausztriában, ahol a PM szennyezés sokkal kisebb gondot jelent mint nálunk, az intézkedések részeként a részecskeszűrővel rendelkező dízelautók fogyasztási adóját csökkentik, míg azokat az új dízeljárműveket, amelyeken nincs szűrő, többletadóval sújtják 2005 július 1-jétől. A Budapesthez hasonlóan szennyezett német városokban is terveznek hasonló intézkedéseket.
A részecskeszűrők képesek a kibocsátott koromrészecskék több mint 90%-át megfogni. Míg Nyugat-Európa nagy részén a részecskeszűrők már gyakran szériatartozékai az új dízelautóknak, addig Magyarországon jelenleg elvétve árusítanak ilyen szűrőkkel felszerelt kocsikat. Sőt, nálunk több olyan típust is részecskeszűrő nélkül árusítanak, amelyeket tőlünk nyugatra már sorozatban azzal gyártanak (az előbbi megoldás ugyanis olcsóbb).
Egyes városokban, például Rotterdamban sebességcsökkentést vezettek be és egyéb forgalomcsökkentő intézkedéseket hoztak a szennyezés csökkentése érdekében. Számos városban magas parkolási díjakat vetnek ki a nem helyben lakók részére, több városban útdíjat vezettek be (legutóbb Londonban). Fejlesztik a tömegközlekedést, javítják a kerékpározás és a gyaloglás feltételeit is.
Úgy véljük, hogy a Fővárosi Önkormányzat a folyamatosan nagyon magas, gyakran az egészségügyi határérték négyszeresét-ötszörösét elérő PM10-koncentráció ellenére nem tesz meg minden lehetséges intézkedést e szennyezés csökkentése érdekében. Mindezidáig nemhogy intézkedések nem történtek, de még a törvényben előírt intézkedési terv sem készült el a helyzet javítása érdekében. A lakosság semmiféle tájékoztatást nem kapott arról, hogy milyen veszély fenyegeti az emberek egészségét. Ez ütközik az említett irányelv, a közérdekű adatokról szóló törvény, a környezetvédelmi törvény és az Aarhusi Egyezmény előírásaival is, amelyek kötelezővé teszik ilyen az esetekben a lakosság tájékoztatását.[8]
3. táblázat: PM10 egészségügyi határérték 24 órás átlagokra vonatkozóan
Év |
Határérték, ľg/m3 |
2003 |
60 |
2004 |
55 |
2005 |
50 |
[1] A Főváros Környezetvédelmi Programja, 2002
[2] Kémiai Nemzeti Profil tervezet 2005; 3. fejezet; KvVM
[3] Ld. A parlagfű allergia: A légszennyezettség fokozza a veszélyt: http://www.lelegzet.hu/archivum/1995/07/1240.hpp;
A légszennyezés megsokszorozza a pollen-allergia veszélyét: http://www.lelegzet.hu/archivum/1999/09/0351.hpp
[4] Az Európai Unió létrehozott egy átfogó jogi keretet Európa levegőjének védelmében. Ennek részeként a Clean Air for Europe (CAFE, Tiszta Levegőt Európának) program keretében felülvizsgálják a jelenlegi szabályozást. Ennek előkészítése során összegyűjtik a légszennyezésről és hatásairól rendelkezésre álló információkat, és az összes érdekelt fél bevonásával elemzik ki azokat.
[5] M. Amann, I. et. Al:. Scope for further emission reductions: The range between Current Legislation and Maximum Technically Feasible Reductions, International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) Laxenburg, Austria, 2004, http://www.iiasa.ac.at/rains/CAFE_files/baseline3v2.pdf
[6] Páldy Anna et al.: A levegőszennyezettség egészségkárosító hatásának értékelése, Budapesti Népegészségügy, XXXIV. Évfolyam, 3. szám, 2003; Páldy Anna et al.: Aphesis2 report: Budapest city report, 2004
[8] A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 19. §-ának (1) bekezdése szerint "az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy (...) a feladatkörébe tartozó ügyekben (...) köteles elősegíteni és biztosítani a közvélemény pontos és gyors tájékoztatását."
A környezeti ügyekben az információhoz való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő részvételéről és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló, Aarhusban, 1998. június 25-én elfogadott Egyezmény kihirdetéséről szóló 2001. évi LXXXI. törvény különösen annak 58. cikkei szintén kötelezővé teszik, hogy az önkormányzatok megfelelő tájékoztatást adjanak a környezetvédelemmel összefüggő kérdésekről.
Hasonló követelményeket ír elő a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény VIII. fejezete ("Az állampolgárok részvétele a környezetvédelemben"), valamint következő pontja: 46. § (1) A települési önkormányzat (...) a környezet védelme érdekében (...) e) elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot;"